MÅ JEG IKKE NOK BLIVE // THAILAND DEL 1

JUNGLE-TREK // THAILAND DEL 2

Reklame for Jysk Rejsebureau

I mandags tog vi afsted mod Umphang et godt stykke nord for Bangkok. Her skulle vi på trekking i junglen i 3 dage. Jeg har været ret spændt på denne her del af turen, dels grundet tvivlen om soveforholdende og hvor mange dyr og kryb de indkluderede og tvivlen om hårdheden af jungle trekking. Jeg har hverken vandret eller trekket før, og sammenligningsgrundlaget var derfor ikke eksisterende. Men det skulle vise sig at være en ret fed oplevelse.

Vi havde vores første trekking dag tirsdag. Efter at have river raftet hele morgenen, blev vi sat af et sted i vandkanten og begav os op ad bjerget. Første dag var den hårdeste. Vi trekkede i 40 graders varme, godt 12 km, i cirka 4 timer, hvoraf de 2 første gode timer udelukkende var op ad bakke. Da toppen af det lille bjerg, vi skulle på den anden side af, var nået, gik det ned af bakke, og det skulle man tro var nemmere. Det viste sig ikke heeelt at være tilfældet, da det nu var ens balance, der blev sat på prøve, når vi skulle bevæge os ned af store sten og stejle skråninger i et fuldstændig tæt buskads. Da vi nåede til den lille teltplads ude i ingenting, vi skulle overnatte på, var størstedelen af os fuld af myggestik og irriteret hud efter at være gået gennem så meget buskads. Men da var første og hårdeste dag overstået, og det føltes lidt som et plaster på såret.

Næste dag startede behageligt ud, vi gik et par km fra teltpladsen til et stort vandfald. Her badede vi et par timer, hvilket vi alle nød, da vi på daværende tidspunkt havde været i Thailand i næsten en uge, uden overhovedet at have haft mulighed for at bade. Derefter gik det løs igen. Onsdag skulle vi kun gå 8 km, langs en flod, hvilket betød mindre buskads og færre bakker, jeg havde taget mit samsung ur på, der viste, at vi kun havde gået, hvad der svarede til 19 etagers trapper op ad, og selvom tallet overraskede mig, fordi jeg ikke følte, det havde været ligeså stejlt, var det ingenting i forhold til dagen før. Til gengæld skulle vi på dag 2 trekke med oppakning, hvilket vi havde sluppet for den første dag, så det hævede da også intensiteten en anelse…

Vi ankom til en lille bitte landsby uden hverken elektricitet eller rindende vand. Der boede måske 100-150 mennesker, og muligvis ligeså mange dyr. Der var både fritgående køer, høns, hunde, katte og store svin – blandt andet et svin, der var bundet fast under den bambus hytte, vi skulle sove i,(say what?), og den fik givet pænt med lyd fra sig, skulle jeg hilse og sige.

Men det var super interessant at opleve. Jeg har besøgt lignende byer før på mine rejser til Asien, blandt andet med Danmarks Indsamling, men aldrig skulle sove der. Der var ingen forbindelse, så ingen blev distraherede af kontakt fra resten af verden, hvilket gjorde aftenerne i junglen mere nærværende. Vi spillede kort i mange timer hver aften, ganske uforstyrret. Det var faktisk rigtig rart at være tvunget offline et par dage.

Sidste dag vandrede vi 10 km med oppakning, og her gik vi, hvad der svarede til 74 etagers trapper op ad i junglen på den første halvanden time, før det begyndte at gå ned af igen. Det føltes næsten hårdere end den første dag, fordi man var ved at være udkørt, og man skulle gå med baggage. Det var til gengæld en fed oplevelse, da vi nåede trucken, der ventede i den anden ende, og vi havde gennemført. Og så var det tilbage til Bangkok med natbus.

I dag, fredag, har vi dagen i Bangkok, før vi i aften skal med natbus og færge til øen Koh Tao, hvor de andre skal tage dykkercertifikat. Jeg selv skal afsted allerede igen på søndag, for at nå mit fly hjem fra Bangkok på mandag. Selvom jeg kun får lov at være på Koh Tao i små 30 timer, tror jeg, det bliver mega fedt lige at se lidt bounty ø, efter sådan en jungle trek, og før jeg skal tilbage til hverdagen.

Har I prøvet at backpacke? Og har det så været som gruppe, eller helt alene?